"Баланың шашыраңқылығын қалай жеңуге болады?"
Шашыраңқы-бұл психикалық жағдай, ол үшін шоғырланудың, зейіннің болмауы тән.
Шашыраңқы бала іс-әрекетті бақылау кезінде басты бөле алмайды, нақты тәртіпті сақтай алмайды, ұйымдасқан және атқарушы бола алмайды.
Әдетте шашыраңқы-дұрыс емес тәрбиенің нәтижесі.
Егер бала тәртіпке үйренсе, тәртіп пен ұйымшылдық дағдыларын меңгерсе, басталған істі аяқтауға үйренсе, ол шашыраңқы болмайды. Керісінше, егер ата-аналар режимді бұзуға мүмкіндік берсе, ал бала бұрышындағы тәртіпсіздік пен оның ұмытшақтығы ұсақ-түйек деп бағаласа, онда мектепке дейінгі баланың мінез-құлқында ұйымдастырылмаған және шашыраңқы пайда болады.
Бұл қасиеттер әсіресе мектеп жасында теріс әсер етеді. Оқушылардың білім алуы қиын, ол алаңдатады, мұғалімнің түсініктерін тыңдамайды, тапсырмаларды орындамай алады. Шашыраңқы оқушы жиі күлкілі және отырғызылған жағдайларға түседі.
Баланың назарын, көңілін тәрбиелеу үшін не істеуге болады, оның шашыраңқылығын жеңуге болады?
Ең алдымен, мектепке дейінгі баланы айыптауға және оны ұқыпсыз, ұмытшақтық, ұқыпсыздық үшін жазалауға болмайды. Оны дұрыс мінез-құлықта шыдамды түрде үйрету, өз кемшіліктерін жеңуге үйрету қажет. Ол үшін нақты күн тәртібі қатаң сақталуы керек. Режим көңіл-күй бойынша сабақтарды өзгертуге мүмкіндік бермейді, басталған іске көңіл мен ерік-жігерді шоғырландыруды және оны аяғына дейін жеткізуді талап етеді. Баланы режимді орындауға үйрете отырып, ол не істеу керектігін еске салады, оның әрекеттерін бақылайды. Бірте-бірте режимді сақтау әдетке айналады, бала түрлі міндеттерге жауапкершілікпен қарауды үйренеді.
Назар аударуды тәрбиелеу үшін кейбір сыртқы жағдайларды жасау және баланы алаңдатуы мүмкін нәрселерді жою маңызды. Ата-аналар кейде балалардың шашырауына кінәлі. Мысалы, балаға сабақтан жиі алаңдататыны үшін ескерту жасайды. Бірақ осы уақытта көрші бөлмеде олар магнитофонды қамтиды, және бала олармен ақылмен, кейде өз жұмысын қалдырады және оларға қарайды. Балаларды жұмыстан алаңдатпау, олардың жұмысын құрметтеу маңызды. Әрине, әрдайым кедергі келтіретін нәрселерді жоюға болмайды. Кейде кедергілерге бейімделуге тура келеді. Балаларға ғылымда "кедергіге төзімді" деп аталатынын тәрбиелеу керек, яғни кез келген жағдайда шоғырлануды сақтауға үйрету керек.
Танытуға ойлау, көңіл, бала ғана емес, оның захватило, бізді еліте түсті. Мұндай сабақтарды көтере отырып, ата-аналар балаға өсімдіктер, егер оларды су ішпесе, немесе балықтар, егер оларды азықпен қамтамасыз етпесе, өле алады. Осылайша, баланың жауапкершілік сезімі пайда болады. Бірте-бірте бала барлық істің тек жағымды және қызықты емес екенін, не істеу керектігін және өте қызықты емес, бірақ отбасы мен оған пайдалы екенін, мақсатқа жету үшін күш салу қажет екенін меңгереді. Бірақ балаларды ұзақ, монотонды сабақтармен артық тиеуге болмайды.
Зейінділік, баланың көңіл-күйі ойында жақсы жаттығады. Мысалы, көптеген ұсақ заттарды (түймелер, қалампыр, жаңғақ, тас) алыңыз, оларды үстелге себіңіз. Бала үстелде қандай заттар жататынын есте сақтауға тырыссын. Заттарды қағазбен жабыңыз және ұлына (қызына) оның астында жатқан нәрсенің барлығын атауды ұсыныңыз. Әрбір дұрыс аталған затты алып тастаңыз. Ойын қызықты болады, егер оған баланың әкесі, апасы, ағасы немесе құрдастары қатысса.
Тағы бір ойынды ұсынамыз. 5 - 6 ойыншықты жақын қойыңыз.
Бала көзді жабады, ал осы уақытта ойыншықтармен кейбір өзгерістер болады: ойыншықтардың біреуі жоғалады, олардың орналасуы өзгереді,жаңа ойыншық қосылады. Көзді ашып, бала өзгерді деп айту керек. Біртіндеп ойыншықтардың саны 10-ға дейін артады. Қуыршақпен қандай өзгерістер болғанын атап өту қиын: бант пайда болды, туфелька жоғалды, шаш өзгерді және т. б.
Ұсынылған ойындар көп уақытты талап етпейді,бірақ олардың мектепке дейінгі баланың ой-өрісін жеңу және ілтипатты тәрбиелеуде маңызы зор.
Кейде баланың шашыраңқы ауруы, бүкіл ағзаның уақытша әлсіреуі. Бұл жағдайда баланың денсаулығын нығайту, оның тамақтануы мен демалысын ретке келтіру. Сонымен қатар, баланың көңіл-күйі нашар. Мұнда бәрі отбасындағы жағдайға, ата-аналар арасындағы өзара қарым-қатынасқа байланысты.
Егер шашыраңқы жағдай жүйелі түрде қайталанатын болса, онда ол әдетке айналады, сипатқа айналады, басқа сипаттағы кемшіліктермен бірге көрінеді. Мысалы, оқудағы бейімсіздік жиі жалқаулық, адамдармен қарым - қатынаста бейімсіздік - өзімшілдік және өзімшілдікпен, тұрмыстағы бейімсіздікпен, ұқыптылықпен байланысты. Ол болмас үшін, өз балаларының психикалық жағдайына мұқият қарап, оларды дұрыс бағалау керек. Егер бала өз ойлары мен сезімдеріне ұзақ уақыт назар аударса, оны одан алаңдатады. Назар аудара отырып, ата-аналар не бағытталғанын қадағалайды.
Балалардың бойында еркіндік, жауапкершілік және борышын дамытып, ойлау ескертеді ойлау жғне адам санасын.