Телефон доверия
8(7182)61-03-02
Адрес: Нұрсұлтан Назарбаев даңғылы, 7/2
8(7182) 22-80-11 вахта 8(7182) 22-80-01 руководитель
Back to the main page of the department of education
График приема граждан:
Басшының жұмыс күні сағат 9.00-ден 18.00-ге дейін Жеке мәселелер бойынша қабылдау: сәрсенбі сағат 10.00-ден 12.00-ге дейін жұма сағат 15.00-ден 17.00-ге дейін
«Үйдегі ойын-сауық - балалар мен ата-аналарға арналған» ата-аналарға кеңес Балалар мен ата-аналарға арналған үйдегі ойын-сауық
25-12-2024 16:40
«Үйдегі ойын-сауық - балалар мен ата-аналарға арналған»  ата-аналарға кеңес Балалар мен ата-аналарға арналған үйдегі ойын-сауық

 

«Үйдегі ойын-сауық - балалар мен ата-аналарға арналған»

 ата-аналарға кеңес

Балалар мен ата-аналарға арналған үйдегі ойын-сауық

Бала дүниеге келді. Тіршіліктің алғашқы сәттерінен бастап бала қоршаған ортамен тікелей байланысқа кіреді. Әлем өте кең және көпқырлы болғандықтан, балаға оны дұрыс бағыттайтын, көмектесетін, қолдайтын жетекші қажет. Баланың алғашқы жетекшісі – оның ата-анасы. Бірақ бала өсіп, анасы енді үйде отырып күтім жасауына мұршасы жоқ, ол жұмысқа шыға алады, ал баласы балабақшаға барады. Сол кезден бастап күнделікті қарбалас басталады: анасы мен әкесі үй, жұмыс және балабақша арасында уақыт бөлісуге тырысады. Нәтижесінде, отбасы баламен сөйлесу мен қарым-қатынасқа уақыт жетіспейді. Бұл уақытты қайдан табуға болады? Ана балаға ойнауға немесе бірге қызықты іспен айналысуға қашан уақыты болады, егер үйде үй жинау, кір жуу, азық-түлік алу керек болса? Бірақ бұл мәселені шешу өте оңай, бастысы дұрыс тәсіл табу. Төмендегі кеңестерге құлақ асыңыз, олар сізге «балалармен бірге болуды», оларға жақындауды үйретеді.

Көптеген аналар ас үйде көп уақыт өткізеді. Ас үй – бұл жылы, сенімді әңгімелер, әзіл-оспақ пен көңілді сәттер өтетін орын бола алады. Сонымен қатар, ас үй – пайдалы дағдылар мен білім алатын керемет «мектеп». Әрине, балаға қауіпсіздік шараларын сақтау қажет: күйік, ток соғу, улану және өткір заттардан қорғау керек. Егер сіз қауіпсіздікке қамқорлық жасасаңыз, онда бұл тағы бір мүмкіндік болып табылады бірге пайдалы әрі көңілді уақыт өткізуге.

Қол моторикасы әлсіз дамыған балалар қасықты, қарындашты ұстай алмайды, түймесін байлай алмайды, былғары аяқ киімнің бауын байлай алмайды. Оларға шашыраған конструктор бөлшектерін жинау, пазлдарды, санау таяқшаларын, мозаиканы жинау қиын. Олар өздерін қарапайым іс-әрекеттерде басқалардан төмен сезінеді. Бұл баланың эмоционалдық жай-күйі мен өзін-өзі бағалауына әсер етеді. Қолдың күрделі үйлестірілген қозғалыстарын қалыптастыру үшін келесі кеңестерді ұсына аламыз:

·         Қайнатылған жұмыртқаның қабығын балалар аппликациясы үшін пайдалануға болады. Оны кішкентай бөліктерге бөле салу оңай. Картонға жұқа пластилин қабатын жағып, балаға қабықтан сурет немесе өрнек жасауға көмектесіңіз.

·         Тестомен ойындар қызықты болуы мүмкін. Бұл үшін кәдімгі емес, тұзды тесто қажет (құрғаған соң тас сияқты болады). Онымен ұзақ ойнауға болады. Тұзды тесто рецепті: 2 стакан ұн, 1 стакан тұз, 1 стакан су (оны бояуға болады), 2 ас қасық өсімдік майы – бәрін араластырып, аздап жылытыңыз. Мықты жұмсақ доп дайын болады. Баламен не істегің келсе, соны мүсіндеуге болады!

·         Балаға кішігірім ыдыс қойыңыз, оған бұршақ, күріш және қарақұмық араласқан. Оны сұрыптауға көмектесуін сұраңыз.

·         Түрлі формадағы, көлемдегі және түсті макароннан үстелге немесе қағазға әсем өрнектер жасауға болады, сол уақытта түстер мен пішіндерді үйрену үшін.

·         Қазіргі аналардың көбісі пісірілген бәліштермен айналыспайды, бірақ дайын қамырды көп қолданады. Балаңызға кішкентай қамыр бөлігін арнаңыз. Одан пластилин тәрізді мүсіндер жасауға болады, сондай-ақ кішкентай құмға арналған қалыптармен ерекше нәрселер кесіп алып, қант себіп, пісіруге болады.

·         Жіңішке тілім нан, ірімшік, шұжық – балаларға өз қолымен кішкентай қалыптармен ерекше бутербродтар жасауға мүмкіндік береді.

·         Ас үйге бірнеше зат қойыңыз. Балаға щипцы (қайшы тәрізді зат) беріп, оларды бос қорапқа тасуды тапсырыңыз. Оның заттарды түсірмеуін қадағалаңыз.

·         Баланың шығармашылық қабілетін картоп пюресінде немесе басқа да тағамдарда қызанақ, жасыл шөптер, сәбіз, қияр, бұршақ, жаңғақтар, джем, варенье сияқты сәндік заттармен көрсетуіне мүмкіндік беріңіз.

·         Құрғақ таңғы ас «шеңберлерінен» әдемі моншақтар мен білезіктер жасауға болады.

Ата-аналарға балалардың жалпы сөйлеу дамуын, дыбыстық мәдениетін дамыту, сауатты оқуға дайындыққа арналған ойындар мен жаттығулар ұсынамыз.

Ас үйде жаңа дыбыстар мен дәмдерді зерттеу жақсы, себебі мұнда үңілу, дыбыс шығару, иіс сезу, татып көру мүмкіндігі бар. Су ағысының дыбысын тыңдаңыз, таза және толы стаканға қасықпен соққанда әртүрлі дыбыстар шығатынын байқап көріңіз, бұршақ пен манка ыдысқа құйылғанда әртүрлі дыбыстар шығарады. Баладан көзін жұмып, не істеп жатқанымызды есту арқылы анықтауын сұраңыз. Машина шуын, ваннадағы судың шуы, душтың сыбдыры, есік құлыптың шапалағы, әкенің жөтелуін, газеттің шырышты дыбысын бірге тыңдаңыз.

Баланы бұрылып, сіздің не істеп жатқаныңызды анықтауды сұраңыз – қасықпен араластыру, қазанның қақпағын жабу және т.б. Қандай заттар осындай дыбыстар шығаруы мүмкін екенін бірге ойлаңыз.

Балаңызбен бірге ерекше кешкі ас дайындаңыз: тағам атауларында «С» дыбысы болуы керек. Не дайындауға болады? Салат, ірімшікке тоқаш, сорпа, морс. Басқа дыбыстары бар тағам атауларымен мәзір құрыңыз. Мысалы, «Ч» дыбысы бар ыдыстарды жууға көмектесуді ұсыныңыз (шашалар, шәйнек), «Л» дыбысы барлары (қасық, шанышқы, табақ, салат ыдысы).

Дайындалатын өнімдерді көрсетіңіз. Олардың атауында «Р» дыбысы барларын атауын сұраңыз. Егер бала қиындыққа тап болса, нұсқаулар беріңіз: «Картоп па, әлде қырыққабат па? Қарбыз ма, әлде құлпынай ма? Қайың алма ма, әлде банан ба? Пияз ба, әлде қияр ма? Қызанақ па, әлде баклажан ба?»

Сөздің алғашқы дыбысын «Щ» дыбысымен ауыстырып, жаңа сөзді атаңыз: КИТ болды – ЩИТ; ТУЧКА – ЩУЧКА; РЕКА – ЩЕКА; ВЕНОК – ЩЕНОК; МЕЛЬ – ЩЕЛЬ.

Ас үйден сөздерді іздейік. Мысалы, борщтан, винегреттен, ас үй шкафынан, плитадан қандай сөздерді табуға болады? Оларды себетке немесе сөмкеге жинаймыз.

«Дәмді» сөздермен бір-бірімізді сыйлаңыз. Бала «дәмді» сөз айтады да, оны сіздің алақаныңызға «қояды», сіз оған, және солай барлық сөз «жейді». Сондай-ақ «қышқыл», «тұзды», «ащы» сөздермен ойнауға болады.

Кофені қайнататын құралды қалай атаймыз? (Кофеварка.) Көкөністерді қалай турайды? (Көкөнісқұралы.) Кофені қалай ұнатады? (Кофемолка.) Шырынды қалай шығарады? (Шырыншы.)

Алма шырыны қайдан шығады? (алмадан) Ал арпа, өрік, қаражидек, сәбіз, лимон, апельсиннен қай шырыны шығады? Керісінше, апельсин шырыны неден шығады?

Жемістер мен көкөністер арқылы балаға заттарды сезіну және дәмін тануды үйретіңіз. «Көзді жұмып, аузын аш» деген ойын сүйікті болады. Баладан көзін жұмып, сіз берген алма, банан, қияр, лимон және тіпті сарымсақ бөлігін анықтауды сұраңыз. Рөлдерді алмастырыңыз. Егер сіз қателессеңіз, баланың қуанышы зор болады.

Дыбыстармен бірнеше тиімді және кең таралған ойын ұсынамыз. Бұл ойындар дыбысты сөзде автоматтандыру кезеңінен бастап қолданылады, дыбысты оқшаулап дұрыс айту кезеңі сәтті өткен жағдайда.

Жұмбақтар

Ойын үшін 6-7 сурет немесе ойыншық қажет, олардың атауында бекітілген дыбыс бар. Балаңызбен бірге оларды атаңыз, қажетті дыбысты ерекше атап өтіңіз. Содан соң, олардың біреуін сипаттап, бала қандай сурет немесе ойыншық екенін табуы керек. Ойынды бірнеше рет қайталаңыз, кейін балаға жүргізуші болуды ұсыныңыз. Сіздің кейбір «қателіктеріңіз» баланың қызығушылығын арттырады.

«Не жоғалып кетті?»

Сол суреттерді немесе ойыншықтарды пайдаланыңыз. Балаға мұқият қарап, оларды атауды, есте сақтауды және көзін жұмуды сұраңыз. Бір суретті немесе ойыншықты алып тастаңыз. Бала көзін ашқанда, не жоғалып кеткенін айтуы керек. Ойынды бірнеше рет қайталаңыз, рөлдерді ауыстырыңыз.

«Не өзгерді?»
Бұл – алдыңғы ойынның бір нұсқасы. Суреттерді орындарымен ауыстыруға, алып тастауға, теріс қаратып қоюға, жаңаларын қосуға болады. Бала барлық өзгерістерді байқап, айтып беруі тиіс.

«Қайсысы артық?»
Суреттерді белгілі бір белгілері бойынша топтастыруға болатындай етіп таңдаңыз (мысалы, атында керекті дыбыс бар суреттер). Бала артық затты тауып, неге солай деп есептейтінін түсіндіруі керек. Суреттерді әртүрлі тәсілмен топтастыруға болады. Мысалы: сілеусін – сиыр – қарға – жираф – зымыран. Бұл қатардан алдымен зымыранды алып тастауға болады – ол жансыз, сосын қарғаны – ол құс, кейін сиырды – үй жануары. Қалған екі суретті (жираф пен сілеусін) салыстыруды сұраңыз: ұқсастығы мен айырмашылығын атап өтсін. Бала артық сөзді табуды үйренсін: дыбыстың сөз ішіндегі орнын анықтау, буын санын санау. Тіпті қажет дыбыстың болмауы да сол сөзді алып тастауға себеп бола алады.

«Айналамыздағы сөздер»
Балаға айналаға мұқият қарап, атауында керек дыбыс бар заттарды атауды сұраңыз. Сөздерді кезектесіп айтыңыз, кейде әдейі қателесіп, балаға қатені тауып, түзетуге мүмкіндік беріңіз. Кейін ойынды күрделендіріңіз — керек дыбысы бар сөздерді белгілі бір тақырыпқа сәйкес атауды сұраңыз. Мысалы: «[р] дыбысы бар аңдарды ата» (зебра, мүйізтұмсық, жолбарыс, пантера, кенгуру, жираф), немесе «[с] дыбысы бар қысқы сөздерді ата» (қар, аққала, қарша қыз, шұбар шымшық, қарша көлік, қармен ойнау, аяз, шана). Бұл ойынды кез келген жерде, бос сәттерде ойнауға болады: балабақшаға бара жатқанда, көлікте, кезекте немесе үйде.

Уақыт өте келе бала тек жеке сөздерде ғана емес, сөз тіркестері мен сөйлемдерде де дұрыс дыбыстай бастайды. Дыбысты сөйлем ішінде бекітуге арналған ойындар өте көп.

 

Ата-аналарға ойын өткізуге арналған кеңестер жадынамасы:

  1. Ойын балалардың денсаулығына қауіп төндіретін тіпті ең аз тәуекелді де қамтымауы керек. Алайда қиын ережелерден мүлде бас тартуға да болмайды – олар баланың дамуына көмектеседі.
  2. Ойын – бұл шынайы сезім мен сақтықты талап етеді. Балалар ойынға шын беріліп, кейде шамадан тыс қызығып кетуі мүмкін. Ойын ар-намысты таптамауы тиіс. Кейде балалар ұтылғандарды мазақтап, жаралайтын лақаптар ойлап табады – бұған жол бермеңіз.
  3. Зеріктіргіш болмаңыз. Сіз балалардың ойынына жаңашылдық пен білім беру элементтерін енгізгіңіз келсе, ол табиғи әрі баланың қызығушылығымен үйлесуі керек. Арнайы сабақ ұйымдастырмаңыз, бос уақытыңызда: «Кәне, шахмат ойнайық!» деп балаларды үзіп алмаңыз. Сын айтпаңыз, ойыншықты немесе қағазды менсінбей лақтырмаңыз. Не балалармен бірге ойнауды үйреніңіз, біртіндеп қызықты идея ұсыныңыз, не оларды тыныш қалдырыңыз. Ойын – ерікті әрекет.
  4. Балаңыздан жылдам әрі мінсіз нәтижелер күтпеңіз. Ондай нәтиже мүлде болмауы да мүмкін! Баланы асықтырмаңыз, шыдамсыздық танытпаңыз. Ең бастысы – балаңызбен өткізген бақытты сәттер. Бірге ойнаңыз, жетістіктер мен жаңалықтарға қуаныңыз – біз ойындарды осы үшін ойлап табамыз ғой.
  5. Ойынға шығармашылықпен қарауды қолдаңыз. Балалар – тамаша қиялшылдар мен ойлап табушылар. Олар ойынға өз ережелерін енгізіп, мазмұнын қиындатуы немесе жеңілдетуі мүмкін. Бірақ ойын – маңызды іс, оны баланың ермегіне айналдырмау керек. «Қайткенде де тыныш отырса болды» деген көзқарасқа бой алдырмаңыз.