Мектеп жасына дейінгі балалармен жұмыс
психикалық дамуы тежелген.
Қазіргі уақытта дамуында ауытқулары бар жас балалармен түзету-педагогикалық жұмыстармен айналысатын дефектолог мамандар ерте және мақсатты педагогикалық жұмыс бұзушылықтарды түзетуге және осы балалардың дамуындағы қайталама ауытқулардың алдын алуға ықпал ететіндігін дәлелдеді. Максималды тиімділікке қол жеткізу үшін балалармен түзету және білім беру жұмыстарын жүргізу кезінде мыналарды ескеру қажет:
- девиантты даму құрылымы және ЗПР нұсқасы;
- баланың денсаулығы туралы ақпарат
- отбасындағы микроәлеуметтік жағдайлар;
- арнайы балабақшаға түскен баланың жасы;
- баланың мектепке дейінгі мекемеде болуының болжамды ұзақтығы және т. б.
Аталған блоктардың әрқайсысының өзіндік мақсаттары, міндеттері, мазмұны бар, олар баланың дамуының негізгі бағыттарына сүйене отырып жүзеге асырылады. Дамудың негізгі бағыттары: физикалық, әлеуметтік-адамгершілік, танымдық және сөйлеу, эстетикалық даму.
Диагностикалық блок педагогикалық процесте ерекше орын алады және балаға сауықтыру, түзету-дамыту және білім беру-тәрбиелік әсерінің тиімділігінің индикаторы рөлін атқарады.
Әр жас тобында сауықтыру және педагогикалық жұмыстың нақты мазмұнын жоспарлау кезінде мамандар мен тәрбиешілер мыналарды ескереді:
* арнайы оқыту және тәрбиелеу принциптері;
* балаларды кешенді зерттеу нәтижелері;
* түзету-дамыту және тәрбие-білім беру жұмысының жоспарларын анықтау немесе түзету мақсатында топтың және жеке баланың диагностикалық тексеру нәтижелері;
* бағдарламаның негізгі бөлімдерінің перспективалық жоспарларының міндеттері.
ZPR бар мектеп жасына дейінгі балалармен түзету-білім беру жұмысының өзіндік ерекшелігі бар - балалардың жасы неғұрлым аз болса, Даму сипатындағы міндеттер соғұрлым көп болады. Жұмыс баланың жеке типологиялық және психологиялық ерекшеліктерін ескере отырып жасалады. Егер баламен жұмыс үлкен мектепке дейінгі жаста басталса, онда түзету және дамыту міндеттері онымен жұмыс жасауда бірдей орын ала бастайды.
Педагогикалық процесті құрудың маңызды қағидаларының бірі - жеке сараланған тәсіл принципі. Бұл арнайы балабақшаның әр оқушысының білім алу қажеттіліктерін қамтамасыз ету үшін педагогикалық жағдайлар жасауды қамтиды. Бұл принципті іске асыру сонымен қатар балалардың жеке типологиялық ерекшеліктерін ескере отырып, оқыту мен тәрбиелеудің мазмұнын, формалары мен әдістерін таңдауды қамтиды.
"Білім беру бағдарламасына" тікелей білім беру қызметін жүргізудің мынадай нысандары қойылады:
* фронтальды білім беру қызметі,
* топтық білім беру қызметі,
* аз топтық білім беру қызметі-2-3 бала,
* жеке білім беру қызметі.
Тікелей білім беру іс-әрекетінің нысанын таңдау тікелей білім беру іс-әрекетінің түріне және балалардың жасына байланысты болады. ЖБҚ кезінде жеке - сараланған тәсілді іске асыру төмендегілер есебінен жүзеге асырылады:
* материалдың қарқындылығы мен күрделілігі бойынша жеке білім беру жүктемесін мөлшерлеу;
* әрекетке ынталандыру, қосымша түсіндіру және т. б. түріндегі жеке көмек.;
* арнайы көмек түрлерін енгізу, атап айтқанда:
- бағдарламалау және тапсырманы орындау кезеңіндегі көрнекі тіректер,
- тапсырманы жоспарлау және орындау кезеңдерінде сөйлеуді реттеу;
- педагогпен бірге өз қызметінің үлгісі мен нәтижесін салыстыру, тапсырманы орындау және оны бағалау қорытындысын шығару,
- бағдарламаланған оқыту элементтерін енгізу және т. б.
Жеке тәсіл диагностикалық зерттеу нәтижелері негізінде жоспарланған маманның білім беру қызметі туралы жеке түзету және дамыту жүйесі арқылы, сондай-ақ "түзету сағаты"кезінде дефектолог-мұғалім мен логопедтің тапсырмалары бойынша тәрбиешінің жеке білім беру қызметі арқылы жүзеге асырылады.
Тәжірибе көрсеткендей, арнайы балабақшада уақтылы және тиісті көмек көрсетілген кезде, көптеген жағдайларда психикалық дамудың кешігуі мектепке дейінгі жаста толығымен жойылуы мүмкін. Катамнестикалық деректер осы тұжырымдарды растайды: оқушылардың көпшілігі жалпы білім беретін мектеп бағдарламасын сәтті игереді.
Алайда, көп жағдайда ЗПР бар балаларды практикалық анықтау 3 немесе 5 жастан басталады немесе тіпті мектепте оқудың бастапқы кезеңдерінде басталады.
Интеллектуалды және эмоционалды-еріктік саладағы жеңіл даму бұзылыстарын мектеп жасына дейінгі баланың жас ерекшеліктері жасыруы мүмкін, алайда мектепте оқудың басталуымен бұл бұзылулар баланың мектепке бейімделуінің белгілі бір деңгейіне қиындық тудыруы мүмкін және оның оқу мүмкіндіктерін шектеуі мүмкін. Дамуында проблемалары бар бала неғұрлым ертерек арнайы көмек ала бастаса, оның нәтижесі соғұрлым тиімді болады. Түзету жұмысының бағдарламасы әр баланың даму ерекшеліктері мен қажеттіліктерін ескере отырып жасалуы керек. Дегенмен, түзету жұмыстарының негізгі бағыттарын бөліп көрсетуге болады.
Ең маңызды міндеттердің бірі-жалпы және ұсақ моториканы дамыту. Бұл баланың мектепте дені сау, қатал болуы үшін өте маңызды, әйтпесе сабақ барысында және бүкіл оқу күнінде жүктемеге төтеп беру қиынға соғады.
Шаршаудың Дамуында проблемалары бар балалар жұмыс қабілетінің төмендеуімен сипатталады, бұл көбінесе олардың физикалық дамымауымен байланысты. Көптеген балаларда моториканың жетіспеушілігі байқалады: қаттылық, нашар үйлестіру, қозғалыстардың толық емес көлемі, олардың озбырлығы бұзылады. Сондай-ақ, ұсақ моториканың және визуалды-қозғалтқышты үйлестірудің дамымауы байқалады. Қол қимылдары ыңғайсыз, келісілмеген.
Жалпы моториканы дамытуға арналған жаттығулар дене жүйелерінің функционалды деңгейін (тыныс алу, жүрек-тамыр) арттыруға, баланың күш, ептілік, жылдамдық сияқты мотор қасиеттері мен қабілеттерін дамытуға бағытталған.
Ұсақ моториканың дамуы баланың мектепке дайындығының маңызды көрсеткіші болып табылады. Қолды және саусақтарды дәл қимылдау қабілеті жазуды меңгеру үшін қажет. Сондықтан баланы мектепке дайындау кезінде оны жазуға үйрету емес, қолдың кішкентай бұлшықеттерін дамытуға жағдай жасау маңызды.
Моториканы дамыту үшін көптеген ойындар мен жаттығулар бар.
* Балшықтан және пластилиннен (қардан - қыста, жазда құм мен тастардан) модельдеу.
* Сурет салу, суреттерді бояу.
* Қағаздан қолөнер жасау (қосымшалар).
* Табиғи материалдан қолөнер жасау.
* Құрастыру.
* Түймелерді, түймелерді, ілгектерді бекіту және ашу.
* Таспаларды, бауларды, түйіндерді жіппен байлау және шешу.
* Қақпақтарды, банкаларды, көпіршіктерді бұрау және бұрау.
* Моншақтар мен түймелерді байлау.
* Жіптерден өру, гүл шоқтары.
* Жармаларды іріктеу (бұршақ, қарақұмық, күріш – сұрыптау).
* "Өлеңді көрсету" (бала өлеңде айтылғанның бәрін қолымен көрсетеді. Біріншіден, бұл өте қызықты, яғни сөздер мен мағыналар жақсы есте қалады. Екіншіден, мұндай кішкентай қойылым балаға ғарышта жақсы жүруге және қолдарын пайдалануға көмектеседі.)
Барлық осы жаттығулар балаға үш есе пайда әкеледі: қолдарын дамытады, жазуды игеруге дайындайды; оның көркемдік талғамын қалыптастырады, ол кез-келген жаста пайдалы, үшіншіден, қолдың дамуы баланың сөйлеуі мен ойлауының дамуымен байланысты екендігі дәлелденді.
Түзету жұмыстарының қажетті бағыты-қабылдауды дамыту.
Мектептің бастауыш сыныптарындағы сәтті оқу баланың объектінің әртүрлі ерекшеліктері мен қасиеттерін бір-бірінен ажырату және ажырату қабілетіне, объектінің түсі, формасы, өлшемі және оның жеке элементтері сияқты белгілерді саралау қабілетіне байланысты. Оған мұны үйрету дегеніміз – қабылдау әрекеттерін игеруге көмектесу, яғни. объектілерді зерттеп, олардан ең тән қасиеттерді оқшаулау. Сондай – ақ сенсорлық кезеңдерді игеру-заттардың сенсорлық қасиеттері мен қатынастарының жалпы қабылданған үлгілері.
Жас даму нормасынан ауытқудың кез-келген түрімен және осы ауытқудың кез-келген ауырлығымен бала үшін оның дамуының оң прогрессивті динамикасын қамтамасыз ететін жағдайлар жасауға болады. Түзету жұмыстарының мақсаты балалардың ақыл-ой қабілеттерін дамыту ғана емес, сонымен бірге олардың эмоционалды әл-ауқаты мен әлеуметтік бейімделуі. Баланың Күшін жандандыру керек, оны өмірдегі қиындықтарды жеңуге бейімдеу керек. ZPR бар балаларда үлкен ішкі резервтер бар, көбінесе өте жақсы табиғи қабілеттер бар. Алайда, бұл балалардың сөйлеу, гипер-қозғыштық немесе тежелу дамуындағы шектеулерге байланысты оларды көрсету қиын. Сонымен, түзету жұмыстарының мақсаты –түзету жұмыстарының ең қолайлы тактикасын таңдау, баланың жеке басының барлық салаларына әсер етудің арнайы әдістері мен әдістерін таңдау арқылы олардың бейімділігін жүзеге асыруға көмектесу. Әлеуметтік-педагогикалық және түзету жұмыстары қалыптастырушы және аяушылық Оқыту қағидаты негізінде жүргізіледі. Түзету жұмыстары балаларға психогимнастика, релаксация, бір қызмет түрінен екіншісіне ауысу элементтерін оқытуды қамтиды. Бұл психикалық дамуы тежелген балаларды сау құрдастар тобында және жалпы қоғамда сәтті интеграцияға дайындау үшін қажет. Ол жеке тұлғаны тұтас түзетуге және Дамуында проблемалары бар балалардың танымдық және эмоционалды салаларын дамытуға бағытталған .
Мектеп жасына дейінгі балалармен жұмыс психикалық дамуы тежелген.
