Сенім телефоны
87713277695
email: sosh28@goo.edu.kz
Мекенжайы: С. Торайғыров көшесі, 24
53-05-12, 53-17-48, 62-73-82
Білім бөлімінің басты бетіне қайту
Азаматтарды жеке қабылдау кестесі:
Сәрсенбі 14.00 - 17.00 бейсенбі 14.00 - 17-00
Бір жылда
Бір айда
Бір аптада
Кеше
Сұлтанмахмұт Торайғыров (1893-1920)

Сұлтанмахмұт Торайғыров-көрнекті қазақ ақыны-демократ. 1893 жылы 29 қазанда Көкшетау облысының Қызыл-Тау ауданында дүниеге келген, 1920 жылы 21 мамырда сол жерде қайтыс болған.

Төрт жасынан бастап Сұлтанмахмұт Павлодар облысының Баянауыл ауданында тұрды. 13 жасынан бастап өлең жаза бастады. Оны мәдени орталықтарда оқуға деген құштарлық жеңді, ол көп оқыды, заманауи толыққанды білім алуға ұмтылды. Алайда, ол жұмысты бастауға мәжбүр болды - алдымен мектепте мұғалім, содан кейін 1913 жылдың күзінен бастап Сұлтанмахмұт алғаш рет ақын, публицист және эссеист ретінде сөз сөйлеген "Айқап" қазақ журналының редакциясының хатшысы. 1914 жылдан бастап тағы да Баянауыл мен Катонқарағайда мұғалім болып жұмыс істейді, 1916 жылдың күзінде Томск қаласындағы курстардан сабақ алады. Осы жылдары Торайғыровтың жазушылық сенімі жетіліп келеді."

Шындықты іздеу жолына түсіп, мен шегінбеймін, барлық сынақтардан Өтемін, шаршауды жеңемін, қателіктерден Өтемін. Бірақ мен ойлағаныма адал боламын", - дейді ақын. 1917 жылғы ақпан төңкерісінен кейін ол халыққа жақын болуға ұмтылып, Семей қаласына келеді. Ол сол кездегі қазақ қоғамының барлық зиялылары сияқты қуанышты сезіммен қамтылған. "Мен қараңғылықты халқымның басына шашатын күн болғым келеді". Сұлтанмахмұт бостандықтың таңы келді және әр халық өздігінен сауығып, өз мемлекетін құра алады деп санайды. Торайғыров алаш-ординандықтармен байланысқа түсіп, олардың "Сары-Арқа"газетінде мақалалар басып шығарады. "Алаш" көшбасшыларының идеяларын қызу қабылдай отырып, ол оларды өз өлеңдерінде таң қалдырады.

Торайғыровтың лирикасы Азаматтық, туған халқының өміріне арналған. Ақын поэзияда ауыл өмірін, патриархалдық тәртіптің ыдырауын бейнелейді, байдың, қашырлардың және болыс билеушілерінің сатқындығын әшкерелейді. Ол ақынның қоғамдық рөліне, оның өмірлік мақсаты туралы мәселеге өте байыпты қарады және бұл туралы бірнеше бағдарламалық өлеңдер жазды. Сұлтанмахмұт қазақ әйелдерінің үлесі туралы да жазды, оларды азат еткені үшін ратификациялады. Оның лирикасы Философиялық ойларға бай, бірақ Торайғыров поэзиясының Бұл қасиеті әсіресе "Адасқан өмір" ("Адаскан өмір") және "кедей" ("кедейлік", 1922) поэмаларында көрінді. Әрбір тарау адам өмірінің белгілі бір кезеңімен байланысты бірінші өлеңде жалпы философиялық және дидактикалық ойлармен қатар әлеуметтік әділетсіздік пен зорлық-зомбылықты сынға алады, бірақ бұл соңғы жол қазақтың кедейлерінің нақты өмірі бейнеленген екінші өлеңде айқын көрінеді. Торайғыров-қазақ әдебиетіндегі осы жанрдың негізін қалаушылардың бірі "Сұлу Қамар" (1933) атты алғашқы қазақ романдарының авторы.

Сұлтанмахмұт қазақ халқына не қажет деп ойлана отырып, білім, мәдениет, ғылым, техниканы бірінші орынға қояды. Оның пікірінше, тәрбие мен оқытуда денеге қамқорлық жасаудан басқа, ар-ождан, жан, руханиятқа үлкен орын беру керек. Онсыз ешқандай техникалық жетістіктер адамды бақытты ете алмайды. Қазақ халқы еуропалық өркениет деңгейіне қосыла ала ма? Сұлтанмахмұт шамадан тыс оптимизммен 30-40 жыл ішінде қазақ халқы білім, ғылым және техника бойынша Еуропа деңгейіне жетеді деп болжайды. Осы кезеңдегі Торайғыровтың философиялық ойларының өткірлігі оның жазған мақалалары мен өлеңдерінің атауларымен дәлелденеді: "Социализм", " Бұл әділеттілік пе?", "Мен неге тұрамын?", "Жоғалған өмір", "Дауыл кезінде", "Сенім", " Құдай кім?”. Оларда ойшыл Руссо, Толстой және марксистердің еңбектеріне сүйенеді.

Сұлтанмахмұттың аяқталмаған соңғы өлеңі "қалалық және дала ақындарының сайысы" деген тақырыпшасы бар "Айтыс" поэмасы болды. Диалог түрінде ақын бұрынғы ескі өмір салтының бұзылуын көрсеткісі келді.

Торайғыров қайтыс болғаннан кейін оның мұрасын қабылдау өте нигилизммен қатар жүрді: ол халық ақыны емес, сол кездегі өлім жазасына тең келетін "ұлтшыл". "Бай ақыны" Торайғыровты Перудегі әріптестері және "партияның бет-бейнесі"болғысы келетін шынайы әдебиет білгірлері атағына ие болған сыншылар шомылдыру рәсімінен өткізгені өкінішті. Біз оларды тарихтан нақты айтпаймыз, сіз ештеңені сызып тастай алмайсыз. Сұлтанмахмұттың шығармаларын қудалаудың қиын жылдарында ол туралы "Сұлтанмахмұттың поэтикалық шеберлігі" (1949) кітабын жазуға батылы барған ғалым ғылым үшін құрметке ие болды, ол үшін оның авторы Б.Кенжебаевқа көптеген моральдық сынақтар өткізуге тура келді.

"КСРО-дағы философия тарихы" кітабында К.Б.Бисембиев Торайғыров туралы былай деп жазды: "Алтынсарин мен Абайдың алдындағы адамдардан айырмашылығы, ол діннен үзілді-кесілді үзіліп, діни мораль дінінің құмар сыншысы ретінде әрекет етті". Біз Торайғыровтың журналдарда жарияланған мақалаларынан үзінділер келтіреміз: прогрессивті-демократиялық бағыттағы "Айқап "(1911-1915 жылдары Троицк қаласында шыққан) және ұлттық идеология орталығы болған" Қазақ " (Орынбор, 1913-1918).

"Барлық проблемалардың бірі бар-халықтың қамқорлығы, оған мәдениетті еңгізу, өркениетті ұлттардың тәжірибесін игеру. Қорланған кішіпейілділікті тоқтататын кез келді, әйтпесе қазақтар ең жаманын күтеді. Ресейдің жиырма миллион мұсылманы Біріккен жоқ. Надандықтан деңгейден артта қалды. Қазақтарда кем дегенде үлгілі медресе жоқ. Медресені жергілікті билік есебінен ұстау керек, мұсылман және орыс тілдерінде оқыту керек. Аз үйретілген муллалар сенімге нұқсан келтіреді. Еуропаның жетістіктерін үйрену. Біріншіден, Құдайды, екіншіден, туған халықты білу. Алдыңғы қатарлы ұлттармен көбірек қарым-қатынас жасау керек. Еркіндік, адамгершілік, шынайылық қазақтардың құрметіне жатпайды, олардың бірлікке ұмтылысы жоқ. Өзін-өзі қанағаттандыру артқа тартады, білімге саңырау етеді. Ішкі қадір-қасиетке ие болу керек, Алға ұмтылғандармен тең болуға тырысады.

Барлығы соншалықты бұзылады, олар халықтың пайдасы туралы айтатын адамға сенбейді. Бірлік жоқ, сондықтан біз басқалардан артта қалдық. Әлемге, жастарға, ғылымға үйреніңіз, өзіңізді тәрбиелеңіз, егіншілікпен айналысыңыз.

Басқалар бізді сынайды, тіпті күледі. Сіз өзіңізді бәрінен жоғары деп көрсетудің қажеті жоқ. Егер Яссауи қазір өмірге келсе, намазға емес, ағартушылыққа, оянуға, қала өміріне, егіншілікке, дәрменсіздіктен өркениетке көшуге шақырар еді".

Ақын және философ Сұлтанмахмұттың ақиқатты, әділдікті, қазақ халқын көтерудің жолдарын іздеудегі шынайылығы мәңгілік құндылық ретінде құрметтелуге тиіс деп жариалады.